Rabu, 12 November 2014

Keluarga Remaja Tampil Mohon Maaf

Keluarga remaja mohon Maaf

 Ros Haya menyampaikan sumbangan daripada pihak SK Pasir Panjang kepada Izzuddin.
< 1 / 1 >
KUALA TERENGGANU – Keluarga remaja yang merempuh seorang wanita dalam kemalangan maut di Jalan Pasir Panjang kelmarin tampil memohon maaf kepada keluarga mangsa sehari selepas nahas tragis itu berlaku.

Bapa remaja terbabit, Ahmad Azidy Abd Malek, 45, ketika datang menziarah ahli keluarga mangsa maut, Dayang Che Abd Kadir, 51, melahirkan rasa simpati dan memohon maaf di atas kesalahan anak sulungnya, Ahmad Nabil Syazwan, 16, sehingga menyebabkan keluarga itu kehilangan seorang ibu serta isteri yang dikasihi.

“Saya datang untuk minta maaf di atas apa yang terjadi, lagipun perkara ini berlaku tanpa diduga dan tiada siapa minta ia berlaku, apatah lagi sehingga menyebabkan kematian. Baru hari ini (semalam) saya sempat datang ke sini kerana sibuk uruskan soal anak (Nabil).

“Saya sendiri terkejut apabila diberitahu mangsa yang dirempuh Nabil meninggal dunia. Saya tahu pun melalui rakan-rakan yang datang ziarah anak saya di Hospital Sultanah Nur Zahirah,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di Lorong Surau Baru, Kampung Pasir  Panjang, di sini semalam.

Dalam pada itu, Azidy berkata, akibat kemalangan itu, Nabil turut mendapat kecederaan pada bahagian geraham dan patah ibu jari kaki kanan.

“Alhamdulillah pada hari kejadian, doktor selesai membuat pembedahan di bahagian gerahamnya dan hari ini (semalam) baru sahaja selesai meletakkan simen pada jari kaki kanannya yang patah.

“Hari ini juga doktor sedang dalam proses membuat imbasan pada bahagian kepala serta seluruh tubuh badannya untuk pastikan tiada kecederaan dalaman,” ceritanya.

Bagaimanapun, buat masa ini Azidy memberitahu, Nabil yang merupakan seorang pelajar SMK Tengku Bariah, berada dalam keadaan stabil dan sedang mendapatkan rawatan lanjut di hospital terbabit.

Anak mangsa trauma, enggan makan

SEMENTARA itu, anak mangsa, Mohamad Izzuddin Nazmi Ibrahim, 12, yang melihat sendiri ibu kesayangannya dirempuh sebuah motosikal dalam kejadian berhampiran SK Pasir Panjang, pagi kelmarin itu masih trauma dengan apa yang berlaku.

“Dia belum makan apa-apa sejak semalam (kelmarin) dan masih tidak bercakap mengenai kejadian itu,” kata bapa Mohamad Izzuddin.

Ibrahim Muda, 55, berkata, Izzuddin masih trauma dengan kejadian yang meragut nyawa ibunya, yang ketika itu sedang berpegangan tangan dengan anak bongsunya itu untuk menghantarnya ke sekolah.

“Dia (Izzuddin) belum menjamah makanan walaupun disuruh makan kerana katanya tidak ada selera dan masih tidak dapat melupakan kejadian kelmarin.

“Dia juga tidak banyak bercakap dan tidak mampu untuk bercerita mengenai kemalangan itu,” katanya kepada pemberita yang ditemui di kediaman saudaranya di Lorong Surau Baru, Kampung Pasir Panjang, di sini.

Sementara itu, ketika menerima kunjungan Pegawai Pembangunan Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Mohd Sabri Alwi dan Guru Besar SK Pasir Panjang, Ros Haya Aziz serta pemberita, Izzuddin kelihatan masih sugul ekoran kematian ibunya itu.

Menurut Ros Haya, pihak sekolah akan memantau perkembangan Izzuddin kerana dia seorang pelajar yang berpotensi di dalam akademik dan tidak mahu sesuatu yang buruk berlaku kepadanya akibat kemurungan.

“Saya nampak dia (Izzuddin) memang berubah, mungkin masih terkejut dan tidak dapat menerima kenyataan ini, apatah lagi kemalangan itu berlaku di hadapan matanya. Insya-ALLAH pihak sekolah akan membantu untuk mengatasi traumanya,” jelasnya.

Bina garisan kuning

DALAM perkembangan sama, garisan kuning akan dibina di Jalan Pasir Panjang berhampiran SK Pasir Panjang, dalam masa terdekat supaya kenderaan yang menggunakan laluan itu bergerak perlahan dan tidak membahayakan pelajar sekolah berdekatan.

Pegawai Pembangunan Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Mohd Sabri Alwi berkata, di sepanjang Jalan Pasir Panjang itu terdapat hampir lima buah sekolah rendah dan menengah, ditambah pula laluannya yang agak sibuk terutama pada waktu pagi dan petang, sekali gus
sangat berbahaya kepada pelajar.

“Saya sempat berbincang dengan Guru Besar SK Pasir Panjang untuk memastikan keselamatan jalan di sini kerana kawasan ini adalah laluan ‘panas’ terutama waktu pagi yang begitu banyak kenderaan lalu lalang.

“Kita juga akan berurusan dengan pihak berwajib seperti Pasukan Ikatan Relawan  Rakyat Malaysia (Rela) dan Jabatan Kerja Raya untuk membuat sesuatu bagi meredakan suasana lalu lintas di kawasan itu,” katanya kepada pemberita ketika mengadakan Ziarah Prihatin di
rumah mangsa kemalangan maut pagi kelmarin di Pasir Panjang.

Menurut Sabri lagi, selain membina garisan kuning di laluan itu, pihaknya juga akan melihat keperluan lain seperti jejantas dan sebagainya bagi mengelak lebih banyak kemalangan berulang di kawasan itu.

“Sekiranya perlukan jejantas, kita akan bawa perkara ini kepada menteri besar secepat mungkin kerana kita tahu jalan ini agak sempit, kemungkinan akan melibatkan pengambilan tanah dan sebagainya.

“Tetapi saya rasa perkara ini tidak menjadi masalah untuk kita cadangkan, dan buat masa terdekat ini garisan kuning perlu dilaksanakan dahulu,” katanya.

Sementara itu, Sabri yang juga Ketua Umno Bahagian Kuala Terengganu turut melahirkan kesudiannya untuk membantu keluarga mangsa kemalangan maut itu sekiranya mereka memerlukan sesuatu, termasuk bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Cadangan pembinaan garisan kuning itu dibuat ekoran kejadian kemalangan yang melibatkan seorang wanita, Dayang Che Abd Kadir, 51, maut ketika menghantar anak bongsunya, Mohamad Izzuddin Nazmi Ibrahim, 12, berdekatan SK Pasir Panjang, kelmarin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jalan- jalan ke Terengganu siri 2 (19 September 2019)

Assalamualaikum.. Terima kasih pada yang masih sudi menjengah ke blog ayu.. Lama sungguh rasanya ayu tak memuatk naik apa2 cerita dal...