Jumaat, 26 Julai 2019

Pecah Rekod Pesakit Paling Berat - 309kg Tk Muat Katil

Keadaan pesakit yg terlantar dirumah
Sebelum dibawa ke hospital dengan 
Bantuan bomba..  

Obesiti dalam Malaysia merupakan salah 1 pekara yang tidak asing lagi.  Ianya adalah pekara biasa dalam masyarakat kita tapi perlu diambil serius.

Kegemukan selalunya berpunca daripada cara pengambilan makanan, yang tidak sihat secara berterusan.  jika tidak dijaga memang boleh mendatangkan pelbagai risiko penyakit yang berbahaya.

Antara risikonya adalah obesiti, Malaysia mencatat antara salah satu negara mempunyai jumlah paling ramai mengalami masalah obesiti.

Menerusi satu perkongsian di Facebook, seorang doktor telah menceritakan pengalamannya merawat seorang pesakit yang menghadapi masalah obesiti.

Dia antara pesakit yang paling berat
Menurutnya, dia terkejut dengan berat pesakit itu dan menyifatkan bahawa ia adalah antara rekod tertinggi yang penah diterimanya.


Gambar hiasan

Terpaksa minta bantuan bomba nak bawa ke hospital
Disebabkan terlalu besar dan berat, maka terpaksalah meminta bantuan daripada pasukan bomba dan penyelamat untuk membawa pesakit tersebut ke hospital.

Gambar Hiasan

Berat 309 kg! Tengkuk pun tak nampak
Badan pesakit yang memiliki berat sebanyak 309 kg terlalu besar sehingga katil di wad ICU tidak mampu menampungnya, dan terpaksa menggunakan meja kecil untuk meletakkan tangan kerana tidak muat katil.


Gambar Hiasan

Bagaimana jika berlaku kematian?
Bukanlah niat mahu menghina golongan berbadan besar, tetapi realitinya masalah obesiti bukanlah sesuatu yang boleh diambil mudah. Justeru, jagalah pemakanan dari awal dan amalkan diet yang sihat.

Sumber : Medical Mythbusters Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jalan- jalan ke Terengganu siri 2 (19 September 2019)

Assalamualaikum.. Terima kasih pada yang masih sudi menjengah ke blog ayu.. Lama sungguh rasanya ayu tak memuatk naik apa2 cerita dal...