Rabu, 16 Mei 2018

Tips Didik Anak Berpuasa..


Alhamdulillah esok kita dah mula berpuasa.. Mesti ramai yang rasa teruka kan, tapi teruja sebab nk raya ke nk raikan bulan ibadah ni..

Tak kisahlah ape yg yang buat kita teruja. Tapi ini adalah antara pengalaman baru bagi kanak2 yang baru nk belajar berpuasa kan.. Dan juga cabaran utama bagi ibu bapa yang baru pertama kali nk berpuasa bersama anak yang baru nk belajar puasa ni..

Oklah tadi masa scroll fb, nampak tips nk latih anak berpuasa dari Tuan Taufiq Razif..
Jadi bolehlah ayu share kt sini pulak dengan korang yang masih tercari2 tips untuk latih anak berpuasa ni..

N korang juga boleh join group telegram Tuan Taufiq Razif ni tau.. Ada banyak ilmu dan tips berkaitan asuhan kanak-kanak kt situ. Link die ada kt bawah ni tau.. nanti korang klick je n tekan join group..

Ayu pun join group ni tau.. Walaupun tkde anak, tapi ilmu ni tk rugi pun kalau belajar..



7 Tips Mudah Nak Bagi Anak Puasa Penuh Sebulan Ramadhan

1. Pastikan anak kita rasa teruja nak masuk bulan Ramadhan. Ceritakan keindahan Ramadhan dan ajak anak solat terawih pada malam pertama supaya anak boleh rasa betapa indahnya suasana malam Ramadhan.

2. Mulakan secara berperingkat. Walaupun anak cuma mampu 1 jam je sehari pun takpe. Yang penting anak mampu berpuasa 1 jam sehari selama 30 hari. Itu lebih bermakna daripada anak puasa 14 jam tetapi sehari sahaja puasanya.

3. Puji abang dan kakaknya yang dah berjaya puasa penuh di depan anak kita tu. Barulah hati anak kita berbunga bunga nak jadi seperti abang dan kakaknya.

4. Sediakan juadah kegemaran anak kita semasa bersahur dan berbuka. Kita mesti tahu kan lauk pauk yang paling anak kita suka kan? Kalau boleh biar anak ternanti nanti dan tak sabar untuk tunggu waktu sahur dan waktu berbuka tu.

5. Sediakan makanan sahur yang buat anak kita kenyang dan tahan lapar lebih lama seperti kurma, telur, oat, biskut, sup, madu, buah epal dan air kosong yang secukupnya.

6. Sorokkan makanan kegemaran anak kita. Bayangkan anak yang tengah kelaparan semasa berpuasa tanpa sengaja ke dapur dan ternampak biskut favourite mereka sedang tersusun rapi di atas rak dapur. Agak-agak berkeroncong dan berdendang sayang tak perutnya? 😅

7. Elakkan ransangan berbentuk visual pada anak kita. Anak tengah lesu terbaring kelaparan pun kita boleh pulak tengok cerita Ketuk-Ketuk Ramadhan dan Jalan-Jalan Cari Makan kan. Si Bapak yang tertengok pun boleh terkurang iman apatah lagi anak kecil yang masih tengah belajar menahan lapar kan? 😅😅😅😅

Jom kita latih anak kita berpuasa. Kita jangan tengok anak orang lain kerana lain anak lain perkembangan dan penerimaannya. Jom!

p/s : Waktu terbaik nak ajak berpuasa adalah pada umur 7 tahun mengikut Qiyas daripada suruhan mengerjakan solat.

p/s : Tips extra : Banyak ajak bermain pun boleh alihkan fokus anak pada rasa lapar mereka ye dan boleh klik link ni untuk belajar lebih lagi tentang anak-anak : t.me/NotaTaufiqRazif

Kalau tk boleh klick, copy dulu link yang diberi ni..

Post Ini Halal Untuk Di-SHARE dan Disebarkan 😊

Sumber : Fb Taufiq Razif

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jalan- jalan ke Terengganu siri 2 (19 September 2019)

Assalamualaikum.. Terima kasih pada yang masih sudi menjengah ke blog ayu.. Lama sungguh rasanya ayu tak memuatk naik apa2 cerita dal...