Jumaat, 4 Mei 2018

Kesayangan Mummy Si Tupai Terbang @ Sugar Glider

Pasangan bahagia.. 
Haq n Nini


Assalamualaikum.. Tq sudi singgah kt blog ayu ni.. Kali ni nak cerita pasal Sugar Glider @ Tupai Terbang yang ayu pelihara ni pulak.. Ade ke peminat sugar glider atau tak tahu pasal sygugar glider ni.. Biar ayu cerita sikit secara ringkas tentang sugar glider ni okey..

Sugar Glider (sg)-Haiwan eksotik jenis gliding marsupial kecil. Sugar Glider ni tak da kat malaysia. Ia hanya ada kat area Australia, New guinea, Tasmania dan jugak kat pulau pulau di Indonesia.Walaupun asal sana tapi kat Malaysia SG ni tetap boleh hidup dan membiak.

Kat Malaysia memang ade pelihara sugar glider ni, tapi tak la ramai sangat mungkin sebab haiwan ni bukan dari negara ni. Haiwan ni terkenal sebagai haiwan peliharaan yang bersaiz poket sebab saiz dia yang kecik dan comel. SG ni bukan tupai terbang  tapi jenis macam kanggaroo sebab yang betina ada kantung kat perut.

Ayu Start bela binatang yang comel ni sejak dari 2016 lagi dan sampailah ke hari ni..  Alhamdulillah, Masih sihat dan dah 2 kali beranak dah.. Dah sempat jual dah pun anak die masa hujung tahun 2017 dulu.Jual tu bukan sebab tak sayang, tapi sebab tak sempat nk jaga n tak sempat nk belikan wife baru pulak untuk baby boy ayu ni.. Lagi 1, sugar glider ni perlukan perhatian dan kena selalu luangkan masa supaya sg kita jinak dan tk liar.

Sugar glider ni nk jaga tkdelah susah sangat, tapi kena beri komitmen sebab sugar glider ni salah satu binatang yang perlukan perhatian yang secukupnya. Paling kurang sehari kena luangkan masa 2 jam untuk bermain dengan baby sugie ni. Barulah die akan manja dan jinak tau. SG ni binatang yg sangat perlukan perhatian. Boleh mati sebab kesunyian tau kalau tak diberi perhatian.

Bab pemakanan pun kena ambik berat jugak. Setiap hari kena perhatikan diet sugar glider. Kena bagi makanan yang seimbang dan berkhasiat. Ye lah macam kita jaga baby sendiri lah, kena makesure bagi makanan berkhasiat untuk pastikan. Baby sentiasa sihat.  Dengan cara pemakanan tang baik, usia sugar glider pun akan makin lama ..

Untuk diet sugar glider ni pula tkdelah cerewet sangat. Cuma kena pastikan makanan yang kita bagi tu cukup kalsium, protein dan serat. Contohnya buah-buahan seperti betik, mangga manis, honeydew, epal, ayam rebus, telur, smoothie khas dan macam2 lagi.

Ini secara ringkas jelah, kalau korang berminat nk bela sugar glider ni, korang boleh google je. Banyak blog dan group support die fb yang boleh bantu bagi panduan dan tips mengenai penjagaan sugar glider.
Ni antara koleksi gambar yang ayu sempat simpan dan boleh share dengan korang.. Yang lain tu banyak untuk simpanan peribadi je lah. Hehehe..

Baby baru
Usia kurang 2 bulan
Masa ambik pic ni.

Kena start main sejak 
kecil, baru senang nk jinak.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jalan- jalan ke Terengganu siri 2 (19 September 2019)

Assalamualaikum.. Terima kasih pada yang masih sudi menjengah ke blog ayu.. Lama sungguh rasanya ayu tak memuatk naik apa2 cerita dal...