Sabtu, 30 Disember 2017

Wanita Cenderung Hidap Masalah Mental : Jangan Pendam, Luahkan

Berdasarkan laporan dari akhbar Harian Metro beberapa hari lalu dengan tajuk : Jangan Perasaan, Luahkan mengupas isu masalah risiko masalah mental yang lebih menjurus kepada golongan wanita terutamanya berbanding lelaki. 

Hal ini a adalah kerana wanita dikatakan lebih suka memendam rasa dari meluahkan masalah mereka atau bercakap mengenai masalah mereka. Masalah mental merupakan isu yang serius jika dibiarkan kerana akan berisiko membahayakan diri sendiri atau pun orang sekeliling. 

Oleh itu pengarah kesihatan turut mengambil langkah berjaga-jaga dengan menjalankan ujian saringan keatas semua perkerja kesihatan bagi memastikan mereka benar-benar sihat dan tidak mengalami masalah mental. Dan juga boleh mengambil langkah berjaga-jaga dan merawat pekerja yang berisiko.

Oleh itu kita kena sentiasa perihatin dalam kehidupan dan keaadaan orang lain terutamanya sahabat kita yg mungkin akan mengalami masalah mental tanpa kita sedari. Jadi kalau ada kawan2 yang suka menyendiri, cubalah dekati atau selami perasaan mereka agar mereka tidak terus menerus mengalami masalah mental. 

Kat bawah ni u oll boleh baca artikel yg disediakan oleh Harian Metro


SUKA memendam perasaan dan tiada masa berkongsi masalah dengan keluarga mahupun rakan menjadi antara faktor wanita lebih cenderung menghidap masalah mental berbanding lelaki.

Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan Datuk Dr Ahmad Razin Ahmad Mahir berkata, ia berbeza dengan lelaki yang lebih suka berbual dan mempunyai masa untuk bersama rakan selepas waktu bekerja.

Katanya, ia mendorong mereka untuk meluahkan masalah dan mengurangkan tekanan yang dihadapi.

"Wanita pula tidak suka berbual apabila mempunyai masalah. Mereka pulang ke rumah selepas tamat waktu bekerja dan masalah dipendam menjadikan tekanan berterusan ditambah faktor hormon (haid).

"Ini dilihat faktor menyebabkan wanita lebih berisiko untuk menghidap masalah mental berbanding lelaki. Tanda-tanda penghidap adalah suka menyendiri, tidak mahu bercakap dan termenung.

"Masalah kesihatan ini boleh bermula dari umur 17 tahun," katanya pada sidang media selepas Majlis Sambutan Kesedaran Kesihatan Mental dan Ambo Nok Sihat Peringkat Negeri Kelantan 2017 di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), Kota Bharu, hari ini.

Majlis dirasmikan Ketua Penolong Pengarah Kanan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan, Azman Ismail.

Hadir sama, Pengarah HRPZ II Datin Dr Selasawati Ghazali.

Dr Ahmad Razin menjelaskan kesihatan mental bermaksud kebolehan mengekalkan hubungan harmoni dengan orang lain, kebolehan mengambil bahagian dalam aktiviti kemasyarakatan dan kebolehan menyumbang kepada masyarakat.

Bagi memastikan kakitangan kesihatan sihat mental, jabatan itu melalui Unit Kesihatan Pekerjaan dan Alam Sekitar (KPAS) mengadakan saringan kesihatan di peringkat ibu pejabat, hospital dan pejabat kesihatan daerah.

"Tahun ini, ujian saringan kesihatan mental (DASS) dijalankan ke atas 14,000 kakitangan kesihatan Kelantan dan 90 peratus daripadanya tidak mempunyai masalah kesihatan mental.

"Hanya 10 peratus dikenal pasti berisiko dan kita gerakkan 366 kumpulan Komuniti Sihat Pembina Negara (KOSPEN) sebagai sokongan," katanya.

Pada masa sama, pihaknya bekerjasama dengan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) untuk mewujudkan KOSPEN di masjid untuk beri latihan kesihatan dan bantu masyarakat.

Sumber : Harian Metro
Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 27 Disember 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jalan- jalan ke Terengganu siri 2 (19 September 2019)

Assalamualaikum.. Terima kasih pada yang masih sudi menjengah ke blog ayu.. Lama sungguh rasanya ayu tak memuatk naik apa2 cerita dal...