Khamis, 23 April 2015

Turun Naik bisnes

 Adat dalam setiap pekara yang kita buat pasti ada turun dan naiknya... tak kira sama ada berkerja makan gaji ataupun berniaga sendiri.. Aku dulu kerja makan gaji ngn orang buat sale, ada masanya sale tinggi ada masanya sale jatuh menjunam, time tu tak pikir sngat, sbb cukup bulan akan dapat gaji... klau sale tinggi komisen bnyak, kalau sale kurang komisen sikit... Mestilah seronok kalau sale tinggi, sebb dapat komisen bnyak, gaji pun bnyaklah dapat kan, tapi kalau time sale tak berapa ada, memang rasa down je time nk terima gaji...

Tapi sekrang ni tkde dah nk pikir pasal komisen bagai, sebab sekarang berniaga sendiri... kalau ade sale, adalah income. Kalau tkde sale tak ada income... Ada masa dan ketika sale memang banyak, tapi ada waktu memang tkde sale.. time ni memang stress dibuatnya... tapi rezeki tu Allah dah tetapkan... klau tak ada sale dia akan bagi benda lain, yang kita lebih perlukan... Ape2 pun aku sentiasa bersyukur... Alhamdulillah semuanya masih cukup makan dan pakai aku.

Tapi yang pasti lepas GST dilaksanakan ni sale memang agak drop sebb kebanyakan orang akan lebih berhati-hati kalau nak membeli barang. Mereka perlu mendahulukan barangan yang lebih penting iaitu barangan keperluan keluarga...  apapun yang belaku ianya tak akn buat aku jadi cepat mengalah... Sbab aku percaya rezeki untuk aku memang ada, cuma aku perlu berusaha dengan lebih gigih lagi lepas ni...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jalan- jalan ke Terengganu siri 2 (19 September 2019)

Assalamualaikum.. Terima kasih pada yang masih sudi menjengah ke blog ayu.. Lama sungguh rasanya ayu tak memuatk naik apa2 cerita dal...