Rabu, 3 Ogos 2016

Hukum Mandulkan Kucing

Soalan : Bolehkan kita memandulkan kucing peliharaan?
Jawapan :
JAKIM memberi fatwa untuk memandulkan kucing adalah harus.
Untuk mengikuti pandangan mazhab :
1-Ulama mazhab al-Hanafi berpendapat tidak mengapa mengkasi haiwan, kerana ada padanya manfaat kepada binatang dan juga manusia.
2-Ulama mazhab Malik pula berpendapat Harus mengkasi haiwan yang dimakan dagingnya tanpa ada hukum makruh, untuk daging yang lebih baik.
3- Ulama mazhab Syafie pula membezakan antara haiwan yang dimakan dagingnya dan yang tidak dimakan dagingnya. Mereka berpendapat: Harus mengkasi haiwan yang dimakan dagingnya ketika ia kecil, dan diharamkan selain daripada itu (yang tidak dimakan daging). Mereka juga mensyaratkan proses mengkasi itu tidak mendatangkan kecelakaan (kepada (haiwan).
Sumber

Dalam islam hukum mandulkan kucing adalah " Harus" Jadi adalah tidak salah jika kita mengambil keputusan utk memandulkan selagi ianya tidak membahayakan kesihatan dan keselamatan kucing tersebut.

Memelihara kucing bukan sekadar hanya memberi makan semata2. Kita juga perlu menjaga kebajikan kucing dan memastikan kucing mendapat semua keperluan. Dari segi perhatian, kasih sayang dan vitamin tambahan jika mampu. Jika jumlah kucing terlalu banyak, kita mungkin akan mengalami banyak masalah lain.

Hal ini kerana bukan saja kos makanan akan bertambah, kos utk menyelengara bahan buangan juga akan bertambah. Oleh itu pemandulan kucing antara langkah terbaik untuk mengawal populasi kucing dan akan mengurangkan risiko kucing jalanan bertambah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jalan- jalan ke Terengganu siri 2 (19 September 2019)

Assalamualaikum.. Terima kasih pada yang masih sudi menjengah ke blog ayu.. Lama sungguh rasanya ayu tak memuatk naik apa2 cerita dal...